Vad är nyttan med en kundtidning?

Om du har funderat på ifall det är en bra idé för ditt företag att börja med en kundtidning så kan du vara på väg att påbörja ett väldigt lönsamt projekt. Ta en titt på de här siffrorna så förstår du vad vi menar. Texten har vi lånat från kommunikationsbyrån Panangs webbplats. Panang är duktiga på kundtidningar, så de vet vad de pratar om.

Enligt tns Sifos mätning 2009
– 83 procent av mottagarna läser samtliga nummer av en kundtidning
– 66 procent av kundtidningsläsarna tar någon form av kontakt med det avsändande företaget
– 37 procent fler blir betalande kunder, jämfört med de som inte mottager och läser kundtidningen
– Genomsnittlig tid för läsning är 25 minuter. Jämfört med 10 sekunder för övrig reklam, ger kundtidningsformatet en unik möjlighet att tala om exakt vad du vill.

Det kan med andra ord vara en väldigt bra idé att satsa på en kundtidning om man jämför med annan reklam. Självklart beror det hela på vilken typ av företag man är och vad man har att säga, men det är något som en bra kommunikationsbyrå kan hjälpa till med. Som med allt annat så ska man ju inte göra något bara för att – det måste finnas en nytta med det, men om man är ett företag som passar för kundtidningar så kan man ha väldigt mycket att vinna.

Kommunikationsbyrån Panang har vi för övrigt skrivit om förut, angående deras pauspoängsystem där medarbetarna får samla poäng när de står upp och arbetar, tar raster och använder sin friskvårdstimme. Poängen byts sedan mot betald ledighet. Det är verkligen något som andra företag borde ta efter då den sortens morot kan göra mycket för att personalen ska tänka på att ta hand om sig själva. Panang är med andra ord en byrå som både tar väldigt väl hand om sina anställda och som kan leverera många bra tjänster, som till exempel kundtidningar.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *